Szlak zamków piastowskich

Zamek Lenno na szlaku Zamków Piastowskich

Dolny Śląsk traktujemy nadal jako spuściznę poniemiecką, a mniej pamiętamy o tym, że przez długie lata był pod panowaniem Austro-Węgier, wcześniej Czech, a jeszcze wcześniej był piastowski, czyli Polski. Dolnośląskie zamki do w dużej części zamki budowane przez piastowskich książąt lub ich wasali. Dość wspomnieć o zamku Bolków, Książ, Świny, Cisy i wielu innych. Ujęto również zamek Bolczów budowany przez dworzanina księcia Bolka II małego, natomiast nie objęto zamku Chojnik budowanego przez Czechów, chociaż wartego odwiedzin. Dla przypomnienia i upamiętnienia tych faktów utworzono Szlak Zamków Piastowskich obejmujący 15 zamków i grodów piastowskich. Szlak liczy 152 kilometry, jest oznaczony kolorem zielonym, a jego poczatek jest w Zamku Grodno w Zagórzu Ślaskim. Końcówkę szlaku jest w bardzo ciekawym zamku Grodziec, który rozbudował książę świdnicko-jaworski Bolko I.

Dolny Śląsk obfituje w atrakcje, dlatego do szlaku zamków piastowskich włączono nie tylko wybrane dolnośląskie zamki, ale także inne budowle i obiekty, a także piastowskie miasta. Chodzi o to, że szlak zamków piastowskich jest szlakiem turystycznym i trudno byłoby omijać inne atrakcyjne miejsca leżące w zasięgu. Ujęto również jeden z dolnośląskich pałaców, mianowicie pałac Schaffgotschów w Cieplicach (Jelenia Góra). Na szlaku leży również Zapora Pilchowice na rzece Bóbr, która jest o tyle ciekawa, że jest to najwyższa zapora kamienna, Pilchowicka zapora została zbudowana na początku XX wieku do ochrony przed powodziami. Impuls dała duża powódź z 1897 roku, dlatego kilka lat później powzięto decyzję o budowie. W początkowej fazie wydrążono kanał, którym odprowadzano wodę z terenu budowy i zbudowano szyb o głębokości 45 metrów do obsługi zasuwy regulującej przepływ wody. Budowa zapory nie obyła się bez przeszkód, ponieważ plac budowy był trzy razy podtapiany przez wody Bobru. Ostatecznie zaporę Pilchowice otwarto w obecności cesarza Wilhelma w 1912 roku. Od tego czasu skutecznie ochroniła dolinę Bobru przed kilkoma dużymi powodziami. Zbudowano również elektrownię wodną o łącznej mocy po modernizacji ponad 13 MW. Zapora wodna Pilchowice ma długość w koronie równą 290 metrów, wysokość 62 metry, a grubość u podstawy 50 metrów. W koronie szerokość wynosi 7 metrów i jest wystarczająca na poprowadzenie drogi. Powstała również Kolej Doliny Bobru, ze słynnym mostem, który miał być zburzony na potrzeby filmu sensacyjnego.